Gå til hovedindhold
Hjem

Top menu

  • Leder-login
  • Artikler
  • Medlemsservice

Main navigation

  • Til forældre
    • Hvorfor skal dit barn være spejder
    • Forælder til en spejder
    • Sådan er vi organiseret
    • Værdier og metoder
    • Aktiviteter
    • Ledere og bestyrelse
  • Spejdere
    • Familiespejder (3-6 år)
    • Mikrospejder (6-8 år)
    • Minispejder (8-10 år)
    • Juniorspejder (10-12 år)
    • Tropspejder (12-16 år)
    • Klanspejder (17-23 år)
  • Kalender
  • Information
    • Om gruppen
    • Kontakt
    • Bestyrelsen
    • Politikker
    • Uniformvejledning
  • Bliv leder
  • Leder-login
  • Artikler
  • Medlemsservice
  • Bliv spejder
Startdato 5. jul 2025 10:00

Deltagerbrev for Sommerlejr 2025

 

Snart er vi i alt 42 spejdere og ledere som skal af sted på sommerlejr 😊 Vi har skrabet nogle ekstra telte sammen, så vi alle kan få tag over hovedet.

Men, hvor er det dejligt, at så mange vil med. Vi glæder os og kan fortælle, at vi bliver i alt ca. 300  spejdere på centeret samtidig, så der bliver masser at opleve og mulighed for nye bekendtskaber.

Her kommer alt du skal vide – læs det grundigt!

1.        Start-slut-og transport

Start:                   Lørdag den 5. juli

Junior og trop skal med tog fra Tinglev station kl. 10.32

Mødetid på Tinglev station senest kl. 10.20 Arranger selv samkørsel. Husk madpakke til lørdag frokost.

 

Mikro og mini kører med lederne.

Mødetid kl. 10.30 på P-pladsen ved det gamle rådhus i Augustenborg/ Kunstpunkt/Louise Augustas plads. Husk madpakke til frokost lørdag.

 

Slut tirsdag:      Den 8. juli. Hjemkomst ca. kl. 19.00 ved spejderhuset. Vi sender sms ca. 1 time før ankomst. 

 

Slut fredag:       Den 11. juli. De fleste vil ankomme ca. kl. 19.00 ved spejderhuset, vi sender SMS ca. 1 time før ankomst.

Måske vil en lille håndfuld komme med toget til Sønderborg kl. 19.13. Hvis jeres barn er blandt dem, så får I besked senest torsdag den 10. juli.

Udpakning:       Vi har brug for nogle forældre, som vil hjælpe med udpakning og rengøring straks når vi kommer hjem, så lederne også kan få ferie.

Hvis vi er heldige, så har vi alt rent og tørt med hjem, og så skal der bare sættes på plads i hytten. Ellers skal der vaskes op, gøres rent og hænges til tørre, så vi ikke risikerer at stå på næste tur med beskidte gryder og langt til nærmeste vandhane, for ikke at tale om, at vi først skal grave bålplads, hugge brænde og lave bål, før der er varmt vand til opvask…

Lederne bruger en uge af deres ferie sammen med jeres børn – I bruger 1-2 timer på at hjælpe, når vi kommer hjem – det er fair deal 😊

2.        Slik og lommepenge

Vi sørger for fuld forplejning inkl. mellemmåltider og sødt. Tag ikke slik med.  

I mini-kiosken ”Tutten” (åben dagligt) kan der købes slik, chokolade, chips og sodavand. Lommepenge på 25 kr. pr dag er passende. Medbring kontanter. Spejderne administrerer selv pengene.

Der må ikke opbevares slik mv. i teltene – det tiltrækker myrer!

 

3.        Pakkeliste mv.

Husk 1: Husk at pakke efter, at det kan være en helt normal dansk sommer med ”byger der går og kommer” og kølige aftener…

 

Husk 2:  Du skal selv kunne bære alle dine ting på én gang.

Mikro og mini: pak ting i rygsækken og sovepose og underlag i 2 separate poser ved siden af (mikro og minispejdere kan ikke tumle rygsækken, hvis det hele er pakket sammen – og det er lettere at hjælpe dem med noget de har i hænderne, end med rygsækken)

 

Junior og trop: Pak, så I kan tumle rygsækken! Vi skal ind og ud af toget nogle gange

 

Husk 3: Vi har grej til udlån, hvis der er noget I mangler, eller hvis fars gamle militærsovepose fra det forrige årtusind er alt for stor og tung… Spørg din leder

 

Husk 4: Hvis I synes, det er mange ting, så tænk på at lederne skal pakke alt, hvad der skal bruges for at lave et stor-køkken og en teltlejr på en bar mark – fra tændstikker over køkkengrej og telte til salt, peber og kanel😊

 

Pakkelisten

·        Uniform, tørklæde, dolk og sangbog

·        Sovepose og liggeunderlag

·        Toiletsager, håndklæde og badetøj (husk solcreme og myggespray – vi har også begge dele med fælles, så I behøver ikke at købe, hvis det ikke er på lager).

·        Spisegrej (i en pose, så der er samling på det) (dyb og flad tallerken, krus, bestik og viskestykke)

·        Nattøj (brug evt. langt undertøj) og evt. sovedyr

·        Undertøj 

·        T-shirts 

·        Langærmet bluse

·        Varm trøje (til kølige aftener)

·        Lange og korte bukser 

·        Strømper

·        Varme Sokker (gerne 1 par uldsokker - de varmer også, hvis de bliver våde)

·        Lommelygte/pandelampe, et ekstra sæt batterier

·        Regntøj

·        Sko som er gode at gå i 

·        Vandrestøvler eller Gummistøvler

·        Evt. sandaler

·        Kasket eller sommerhat

·        Evt. myggenet til hovedet (se nedenfor)

·        Sygesikringsbevis

·        Drikkedunk (min. ½ liter)

·        Lille rygsæk til når vi skal have regntøj og drikkedunk med ud på aktivitet

·        Evt. Bog, kort eller spil (ikke elektronisk)

·        Evt. arbejdshandsker

·        Evt. ”sovemaske”, hvis du har svært ved at sove når det er lyst – der er ikke mørklægning i teltene 😊

·        Mobiltelefon, oplader og evt. powerbank (ikke mikro og mini) 

·        Lommepenge

·        Madpakke til lørdag frokost

·        Godt humør

 

Myg og knot kan gøre selv den sejeste spejder mør... Medbring gerne et myggenet til hoved/ansigt (det trækkes over den kasket/sommerhat, som står på pakkelisten). Vi har også nogle, som I kan købe for 40 kr./stk så længe lager haves. Mobilepay til Jane Landergren på 3058 0843. Husk afsender og ”Myggenet”

 

Hvor meget tøj?

Rent tøj bliver beskidt så snart man træder ud i lejren, så man skal ikke have skiftetøj med for at være ren, men for at man kan holde sig tør og varm. 

Hvor meget man skal bruge afhænger af flere ting. Hvis man er lille spejder og kan have uheld når der sker meget omkring én, så skal der lidt ekstra til. Hvis man er teenager med sur armsved, så skal der måske også en ekstra bluse til - til gengæld kan de store bedre klare, hvis de bliver lidt våde og kolde.

Tommelfingerregel: undertøj og t-shirt til skift hver anden dag, strømper til hver dag, langærmet bluse: 1-2 stk, bukser og shorts: 2 par af hver for mindre børn, ét par af hver for store. 

 

Navn på ting: 

Husk navn på alle ting! Børnene kan ikke kende deres egne ting, og vi kan ikke kende forskel på 20 par sorte regnbukser i str. 10-12 år... Tips: skriv med kuglepen eller tusch på mærkesedlerne i tøjet. Mærk bestik med neglelak eller rids i det. Skriv på et stykke plastertape og sæt det i.

 

4.        Mobiltelefoner

Mikro og mini ikke må have mobiltelefon med. 

Vi underholder os med hinanden og ikke med vores mobiltelefoner.

Se mere i ”spilleregler for en god lejr”

 

For dem som må og medbringer mobiltelefon er det smart med en powerbank, så man kan aflevere den til opladning i stedet for selve telefonen. 

 

5.        Spilleregler for en god lejr

Når man skal dele hus, hjem og hverdag - så fungerer det bedst, hvis alle spiller efter de samme regler. Vi har derfor lavet et sæt "spilleregler" som er vores fælles retningslinjer for, hvordan vi gør i hverdagen. Spillereglerne er vedhæftet. Læs dem gerne inden lejren. 

 

6.        Hvad skal vi lave

Når vi ankommer til lejren skal vi sætte telte op, samle vores borde og skamler, grave bålplads, lave ”komfur”, hugge brænde og bygge (af rafter og tov) et overdækket køkkenbord, så vi har et sted at lave mad.

Resten af ugen vil der være forskellige aktiviteter som centeret tilbyder både formiddag og eftermiddag.

 

7.        Særligt til forældre

Giv jeres barn mulighed for at opleve på egen hånd og glæd jer til, at de kommer hjem og fortæller. Vi prøver at lægge lidt på FB undervejs, så I kan følge lidt med.

 

Vi er 7-8 voksne med og det er os, som er der, som kan hjælpe jeres børn, hvis de er kede af det.

Sig derfor til jeres børn, at de skal gå til en voksen, hvis de er kede af det. Vi hjælper med at ringe, hvis vi vurderer at det er det, der er behov for. Hvis børnene alligevel kontakter jer, så ring straks til os og husk, at i løbet af en uge kan alle få en lille nedtur, men ingen har nogensinde været kede af det hele tiden!

 

I kan selvfølgelig også kontakte os, hvis I har brug for lige at høre, hvordan det går. 

 

Med på lejren er

Jesper                  2986 5100 (mikro)

Maja                     5329 4669 (hjælper ved mikro)

Jens-Ole              2867 1501 (mini)

Micki                    2262 4778 (mini)

Kresten               5194 1736 (Junior)

David                   2890 9260 (Trop)

Peter                    4143 7439 (hjælper hvor der er behov, sørger for FB opslag)

Jane                      3035 0843, jane@landergren.dk (gruppeleder)

 

 

Vi glæder os til at se jer – det bliver en kanon lejr 😊

 

Med spejderhilsen lederne


OBS: det er ikke længere muligt at tilmelde sig lejren - selv om der er en tilmeldingsboks nedenfor. 

Praktisk information

Startdato
5. jul 2025 10:00
Slutdato
11. jul 2025 19:00
Sted
Augustenborgspejderne, Elmevej 5, 6440 Augustenborg
Enheder
Augustenborgspejderne
Familiespejder
Mikrospejder 0-1 kl.
Minispejder 2-3 kl.
Juniorspejder 4-5 kl.
Tropspejder 6-9 kl.
Tilmelding starter
25. jun 2025 18:01
Tilmelding lukker
5. jul 2025 18:02
Tilmeld arrangement

Kontakt

Augustenborgspejderne
Elmevej 5
6440 Augustenborg
Danmark

Følg os på

Læs vores cookiepolitik her

En del af

Det Danske Spejderkorps logo